Slechts één op de vijf kinderen denkt een met artificial intelligence (AI) gemaakte foto te kunnen herkennen. Dit meldt Netwerk Mediawijsheid op basis van een enquête in het kader van MediaMasters. Daaruit blijkt ook de meeste kinderen willen dat vermeld wordt wat door AI gemaakte of bewerkte media is.

Producent en eindredacteur Sarah Hijmans van MediaMasters: ‘Kinderen hebben in hun mediagebruik vaak dagelijks te maken met AI. Educatie over het herkennen van en omgaan met AI-bewerkte content is dus heel belangrijk. Door in een opdracht over het herkennen van nepnieuws aandacht te besteden aan de manier waarop AI kan bijdragen aan het verspreiden van neppe beelden en teksten, willen we in de klas het gesprek op gang brengen over de grensvervaging tussen echt en nep en wat dat doet met je vertrouwen in nieuws.’

MediaMasters is een serious game over de kansen en gevaren van (digitale) media voor leerlingen in groep 7 en 8 van de basisschool is vast onderdeel van de Week van de Mediawijsheid (10 t/m 17 november). Dit jaar doet een recordaantal van ruim 8.000 klassen met in totaal 180.500 kinderen daaraan mee.

Jubileumsymposium BRAINS

Het VOS/ABB-jubileumsymposium BRAINS op 28 november in Houten gaat over de invloed van AI op het onderwijs en het (kinder)brein. Aan ons symposium werken ’techwatcher’ Remy Gieling en ‘hersenprofessor’ Erik Scherder mee. Wij organiseren dit congres vanwege ons 25-jarig jubileum.

Deelname is gratis!

Meer informatie

Deel dit bericht: