De Tweede Kamer roept de regering op werk te maken van echt inclusief onderwijs. Dit betekent dat elk kind passend onderwijs kan krijgen in de reguliere school.

Tot nu toe zitten kinderen met een ondersteuningsbehoefte in Nederland vooral in speciale scholen. Drie jaar geleden heeft Nederland echter het VN Mensenrechtenverdrag Handicap mede ondertekend, waaruit het recht op inclusief onderwijs volgt. Vlak voor het zomerreces heeft een ruime meerderheid van de Tweede Kamer een motie hierover aangenomen die was ingediend door D66-Kamerlid Paul van Meenen. Met deze motie wordt het kabinet verzocht om samen met onder anderen leraren, ouders, schoolbesturen, gemeenten en (jeugd)zorg een brede coalitie te vormen voor de realisering van echt inclusief onderwijs.

Taskforce inclusief onderwijs

De organisatie Defence for Children reageert verheugd op deze uitspraak van de Kamer, maar wijst er met klem op dat er nu daadwerkelijke, concrete en meetbare stappen gezet moeten worden. ‘Het opbouwen van een brede coalitie is waardevol, maar doet nog onvoldoende recht aan de verplichtingen van de staat’, aldus Defence for Children. De organisatie roept het ministerie van OCW op om daarom een Taskforce te starten die een helder plan met tijdpad en meetbare doelstellingen kan opstellen.

Platform Naar inclusiever onderwijs

Zeer recent, in juni, is de beweging Naar inclusiever onderwijs van start gegaan, die een landelijk praktijkplatform heeft gelanceerd om scholen en andere partijen bij elkaar te brengen. Dit platform op www.naarinclusieveronderwijs.nl fungeert als als vraagbaak en inspiratiebron voor scholen. Een uitvoerig artikel hierover stond in het VOS/ABB-magazine Naar School!, nr 19, van juni 2019 (zie pagina 12-17).  VOS/ABB is een van de partners die het initiatief Naar inclusiever onderwijs ondersteunt.

 

 

Deel dit bericht: