Decanen en loopbaanbegeleiders hebben kritiek op het huidige profielensysteem in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. ‘Ouders hebben nog vaak te hoge verwachtingen. Maar je ziet ook dat docenten nog het klassieke beeld hebben dat natuurkunde meer waard is dan bijvoorbeeld beeldende vorming’, vertelt decaan Marc Drenth van het openbare dr. Aletta Jacobs College in Hoogezand aan NOS Stories.

Decanen vinden bijvoorbeeld ook dat leerlingen op het moment van hun profielkeuze eigenlijk nog te jong zijn om een goede keuze te maken. ‘Ze zijn dan rond de veertien, vijftien. Dat is gewoon nog jong spul’, zegt decaan Nanja de Rie, decaan op het Baken Park Lyceum in Almere. Veel decanen zien dat leerlingen twijfelen en daardoor stress ervaren.

NOS Stories baseert zich op de resultaten van een enquête die door 325 decanen en leerlingbegeleiders is ingevuld. De enquête is verspreid in samenwerking met de Nederlandse Vereniging van Schooldecanen en Leerlingbegeleiders (NVS-NVL).

https://www.youtube.com/watch?v=dAYPVcDm_4E