Meer individueel les in basisscholen

Basisscholen laten steeds vaker het traditionele klassensysteem los om meer individueel les te geven. Dat melden veel dagbladen vandaag. Het betreft het onderwijsconcept Slim Fit, dat in 2011 op een aantal proefscholen van start is gegaan. Met succes.

Dagblad AD, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, De Limburger, De Stentor, Leeuwarder Courant en Dagblad van het Noorden melden dat inmiddels zeker 100 scholen in het land het traditionele schoolsysteem overboord hebben gegooid. Zij werken tegenwoordig met units van ongeveer 60 tot 80 kinderen met verschillende leerkrachten, aangevuld met specialisten, assistenten, stagiaires en senioren van binnen en buiten de school. Dat is het kenmerk van Slim Fit.

Enthousiasme over Slim Fit

Slim Fit is gestart vanuit de InnovatieImpuls Onderwijs. In de periode 2011-2014 heeft een aantal scholen ermee geëxperimenteerd. Eén daarvan was obs De Torenuil in IJsselstein, waarover VOS/ABB in mei 2013 een artikel publiceerde in het toenmalige magazine School! De school in IJsselstein was toen al heel enthousiast over de werkwijze met grotere units leerlingen die leskregen van een heel team van leerkrachten, onderwijsassistenten en stagiaires, vaak aangevuld met specialisten van buiten de school. De conclusie: als ‘mijn klas’ ‘onze klas’ wordt, heb je meer handen en minder werkdruk.

Inmiddels is de experimentele fase van Slim Fit afgesloten en de resultaten geven aan dat deze innovatie een succes is. Op www.innovatieimpulsonderwijs.nl meer informatie over dit en andere innovatieve onderwijsconcepten.

Het artikel ‘Geen eigen klas? Minder werkdruk’, over de ervaringen met Slim Fit van obs De Torenuil in IJsselstein en obs De Wereldwijzer in Hoorn, stond in magazine School! nr 3 van 2013.

Delen: Email this to someoneShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn