In Bestuur en management, HRM beleid, Kwaliteit en excellentie, Nieuws, Passend onderwijs, Politiek, Tweede kamer

Leerkracht Carina van Dongen van openbare basisschool De Octopus in Capelle aan den IJssel vertelt in het Algemeen Dagblad waarom ze boos en verdrietig is over het recente advies van de Onderwijsraad over passend onderwijs.

In het advies stelt de Onderwijsraad dat de differentiatievaardigheden van leraren om leerlingen met een ondersteuningsbehoefte te begeleiden te wensen overlaten. Intern begeleiders in het primair onderwijs geven aan dat nascholing op dit punt dringend nodig is, zo schrijft de raad.

Onderwijsraad ziet kern van probleem niet

Dit heeft Van Dongen onaangenaam getroffen, zo zegt ze in het AD. ‘We werken zo hard om het beste onderwijs aan onze kinderen te geven.’

Volgens haar zit het probleem niet zozeer bij de competenties van de leerkrachten, maar in de omvang van de klassen. ‘Ik heb echt meer handjes in de klas nodig. Ik weet niet of de kinderen nu echt iets tekortkomen, maar het frustreert soms dat ik ze niet nog beter kan begeleiden’, aldus Van Dongen.

Het advies van de Onderwijsraad gaat volgens haar vooral over wat leraren allemaal niet goed zouden doen, ‘terwijl we zo hard werken om die kinderen zo goed mogelijk onderwijs te geven’.

Lees het verhaal in het AD.

Delen