Ook havisten zijn gebaat bij meer uitdaging. In het rapport Talentontwikkeling op de havo worden acht scholen die hierin voorop lopen gepresenteerd, zodat andere scholen hier hun voordeel mee kunnen doen.

De scholen die in het rapport worden geportretteerd, stimuleren ieder op hun eigen manier talent. Verschillende scholen doorlopen het reguliere programma in vier in plaats van vijf dagen, zodat een dag vrijvalt voor andere activiteiten. Die dag kan worden benut om leerlingen uit te dagen in bijvoorbeeld een ondernemerslab of een internationale afdeling van de school.

Staatssecretaris Dekker van OCW nam het rapport maandagmiddag in ontvangst in de openbare nieuwe Havo in Amsterdam. ‘Een havist is geen luie vwo’er’, benadrukte hij. ‘Ook op de havo zitten talentvolle, resultaatgerichte leerlingen die van aanpakken houden.’

Magazine School! van VOS/ABB besteedde in december 2013 aandacht aan de ontwikkeling dat steeds meer scholen categorale afdelingen hebben, zoals een categorale mavo, havo of gymnasium. In het artikel komt directeur Peter van Hameren van de nieuwe Havo in Amsterdam aan het woord.

Download het artikel ‘De havo als aparte school: een nieuwe trend?’