Tweede Kamer tegen vierdaagse schoolweek

De Tweede Kamer heeft zich uitgesproken tegen de invoering van een vierdaagse schoolweek op basisscholen. Een motie van die strekking werd aangenomen.

De motie was ingediend door de Kamerleden Kirsten van den Hul (PvdA), Peter Kwint (SP) en Lisa Westerveld (GroenLinks). In de motietekst geven ze aan dat het lerarentekort scholen ertoe dwingt over te gaan op een (tijdelijke) vierdaagse schoolweek, maar dat dit gelijke kansen voor kinderen ondermijnt, een evenredige belasting bij ouders neerlegt en bovendien de werkdruk voor leraren niet verlaagt. Hun conclusie: de vierdaagse schoolweek is geen oplossing voor het lerarentekort.

Direct nadat de motie was aangenomen, twitterde PvdA-fractieleider Lodewijk Asscher: ‘Tijd voor Slob om het regeerakkoord open te breken en alles uit de kast te halen om het lerarentekort tegen te gaan’.

Stille reserve activeren voor onderwijs

Ook een motie waarin de regering wordt verzocht een actieplan te maken om de ‘stille reserve’ van leraren te activeren, werd aangenomen. Deze motie werd ingediend door dezelfde drie Kamerleden plus Farid Azarkan (DENK) en Lammert van Raan (Partij voor de Dieren).

Zij maken melding van een stille reserve van 31.000 mensen met een onderwijsbevoegdheid voor het primair onderwijs die niet in het onderwijs werken, terwijl 14.000 van hen geen baan hebben en ook niet arbeidsongeschikt zijn. Deze mensen moeten volgens de Tweede Kamer geactiveerd worden.