In Financiën, Krimp, Nieuws

De opbrengst van de kinderpostzegelactie is dit jaar met 9,1 miljoen euro een stuk lager dan in 2013, toen er 11,6 miljoen euro werd opgehaald.

Dat de opbrengst van de kinderpostzegelactie dit jaar fors lager is uitgevallen dan in 2013, komt doordat er 10 procent minder kinderen aan de actie meededen. Het waren er vorig jaar ongeveer 200.000 en dit jaar circa 180.000. Bovendien regende het op de eerste dag waarop de leerlingen uit de groepen 7 en 8 van de basisscholen langs de deuren konden.

Een woordvoerder van de stichting laat verder aan VOS/ABB weten dat het aantal deelnemende basisscholen is afgenomen van 4935 vorig jaar naar 4729 dit jaar. Dat heeft deels te maken met de afname van het aantal basisscholen in Nederland als gevolg van demografische krimp. Er zijn dit jaar ruim 100 basisscholen minder dan in 2013.

Bovendien merkt de Stichting Kinderpostzegels al sinds enkele jaren dat een toenemend aantal basisscholen kiest voor een eigen actie voor een goed doel, bijvoorbeeld om geld in te zamelen voor digitale schoolborden of om het plein op te knappen. Deze scholen doen dan niet mee aan de kinderpostzegelactie.

Het geld dat met de kinderpostzegels wordt ingezameld, is bedoeld voor projecten om kwetsbare kinderen een kans te geven op een betere toekomst.

Delen