Werkhouding jongens leidt tot afstroom

Jongens stromen na het derde leerjaar in het voortgezet onderwijs vaker af naar een lager niveau dan meisjes. Het verschil is 1,5 procent. De oorzaak zou liggen in de werkhouding van jongens.

Dit meldt dagblad AD vandaag op basis van cijfers van DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs). Volgens het dagblad waren het tot en met schooljaar 2013-2014 juist de meisjes die vaker afstroomden. Maar de afgelopen jaren is dat omgekeerd. Dit schooljaar is 8 procent van de meisjes uit het vwo afgestroomd naar de havo, tegenover 9,6 procent van de jongens.

Totale afstroom vermindert

In totaal gingen ongeveer 4000 leerlingen na het derde jaar verder op een lager niveau. Dat getal daalt wel, meldt dagblad AD. Als reden geeft de krant aan dat jongens niet minder slim zijn, maar wel wat later rijpen en daardoor minder goed zelfstandig kunnen werken en plannen. Hun werkhouding en gedrag zouden de oorzaak zijn van de afstroom.

Specifieke aanpak ‘jongensprobleem’ werkt

VOS/ABB heeft in haar magazine Naar School! diverse malen aandacht besteed aan dit zogenoemde ‘jongensprobleem’ in het voortgezet onderwijs. In  nummer 9 van juni 2017 staat een artikel over ORS Lek en Linge in Culemborg, waar een specifieke aanpak is ontwikkeld om jongens te motiveren voor school. Dat werkt. Lees het artikel ‘Aanpak jongensprobleem: kwestie van pedagogiek.’