Vanaf 1 augustus hebben leerlingen het recht om gehoord te worden over hun Ontwikkelingsperspectief (OPP). Steunpunt Passend Onderwijs maakte een factsheet over dit hoorrecht, met daarin verschillende suggesties hoe je hier invulling aan kunt geven.
Hoorrecht is het recht van leerlingen om mee te praten over hun ontwikkelingsperspectief en de bijbehorende ondersteuning. Ze hebben ook iets te zeggen over hun onderwijsbehoeften en over het uitstroomperspectief. Vanaf 1 augustus zijn besturen wettelijk verplicht om het hoorrecht vorm te geven. Maar hoe pak je dat aan?
Het hoorrecht geldt voor alle leerlingen met een OPP, ook als ze een verstandelijke beperking hebben of zich om een andere reden niet goed kunnen uiten. Scholen mogen zelf bepalen hoe zij het gesprek met hun leerlingen voeren. Ook kan de school leerlingen helpen door vooraf na te gaan op welke manier zij hun mening willen geven. Voor sommigen van hen kan het bijvoorbeeld fijn zijn om afbeeldingen te gebruiken bij het gesprek. Of willen ze misschien liever een tekening maken of een filmpje op hun mobiele telefoon?
Leerlingen moeten in ieder geval een keer per schooljaar de kans krijgen om hun mening te geven. Ook als het OPP tijdens het schooljaar wordt aangepast. Als school hoef je geen verslag te maken van het gesprek met de leerling. Maar je moet wel laten zien dat de leerling heeft kunnen meepraten. Dit kun je bijvoorbeeld doen door de inbreng van de leerling te verwerken in een bijgesteld OPP.