Laat professionals zelf de keuzes en afwegingen maken bij het ontwerpen en uitvoeren van evidence-informed (kennisgedreven) lessen. Dat schrijft VOS/ABB in een reactie op de uitnodiging van de Onderwijsraad om mee te denken over sturing op evidence-informed werken in het onderwijs.
VOS/ABB wijst erop dat kennisgedreven werken nu al grotendeels de basis is voor het onderwijs bij onze leden. We willen daarom waken voor de indruk dat deze manier van werken veel ‘nieuws onder de zon’ is. Daar komt bij dat kennisgedreven werken niet hét antwoord is op alle vraagstukken rondom onderwijskwaliteit. Wat op de ene school, of voor de ene leerling wel werkt, hoeft niet voor een ander te werken. De kern van sturing op kennisgedreven werken in het onderwijs is voor VOS/ABB dan ook niet om voor of tegen deze manier van werken te zijn. Het belangrijkste is de mate waarin het mogelijk wordt gemaakt voor de professional om evidence-informed zijn lessen te maken en uit te voeren.
Toezicht
Bij sturing en daaropvolgend toezicht op evidence-informed werken moeten we ervoor waken dat de overheid teveel gaat sturen op gebruik van bepaalde kennisbronnen; er moet geen lijst ontstaan van toegestane kennis die als basis mag dienen. Daarnaast is het van belang om de rol van de inspectie helder af te bakenen in de beoordeling van kennisgedreven werken. Verder is het te betwijfelen of verankering in wetgeving de manier is om kennisgedreven werken te stimuleren. Er zijn minder zware alternatieven, zoals het bevorderen van evidence-informed werken binnen de sector, in eigen kring en in de lerarenopleidingen.
Kenniscafé
Wilt u zelf ook meedenken over sturing op evidence-informed werken? De Onderwijsraad organiseert op vrijdag 16 mei van 15:00 tot 17:00 uur in Den Haag een kenniscafé over dit onderwerp. Betrokkenen uit het primair en voortgezet onderwijs, zoals leraren, kwaliteitsmedewerkers, schoolleiders en lerarenopleiders, zijn daar welkom om ervaringen en perspectieven te delen. Aanmelden kan via het aanmeldformulier op de website van de Onderwijsraad.