De leraren moeten het voortouw nemen om van het Lerarenregister een succes te maken. Dat staat in een brief die de onderwijsministers Ingrid van Engelshoven en Arie Slob naar de Tweede Kamer hebben gestuurd.

Het register werkt volgens de ministers alleen als het de professionele ontwikkeling van leraren goed ondersteunt. ‘De inhoud die de beroepsgroep aan het register geeft, is van doorslaggevend belang. Daarvoor is niet alleen de actieve betrokkenheid van leraren nodig, maar ook het vertrouwen in de beroepsgroep dat deze verantwoordelijkheid bij hen in uitstekende handen is’, zo staat in hun brief aan de Kamer.

De ministers vinden dat de leraren en de overheid op basis van wederzijds respect samen moeten optrekken om van het Lerarenregister een succes te maken. Ze benadrukken dat de leraren op dit vlak een belangrijke taak en verantwoordelijkheid hebben en dat de beroepsgroep daarom het voortouw moet nemen. Met andere woorden: de bal ligt nu duidelijk bij de leraren zelf.

Discussie Lerarenregister ‘jammer’

De ministers vinden het jammer, zo schrijven ze, dat over de wet voor de invoering van het Lerarenregister de nodige discussie is ontstaan, omdat die ‘de energie afleidt van waar het in de kern om gaat: namelijk zorgen voor versterking van de beroepsgroep’.

Lees meer…

Deel dit bericht: