Alleen scholen die eerder het predicaat ‘Excellent’ hebben ontvangen, mogen straks meedoen aan een nieuwe pilot met regelarme scholen. Dat schrijft staatssecretaris Dekker aan de Tweede Kamer. CDA-Kamerlid Michel Rog laat via Twitter meteen weten niet blij te zijn met deze beperking.

Rog heeft eerder een motie ingediend om deze pilot van de grond te krijgen. Daar wordt nu uitvoering aan gegeven, maar als alleen excellente scholen mogen meedoen, ontstaat er volgens Rog nog steeds niet meer diversiteit in het onderwijs, terwijl dat zijn bedoeling was.

Experiment

Het gaat om een experiment waarbij een aantal scholen maximale ruimte krijgt voor eigen beleid, omdat voor hen de wet- en regelgeving op een groot aantal onderdelen buiten werking wordt gesteld. Daarvoor is een speciale Algemene Maatregel van Bestuur nodig, die Dekker nog voor de zomer aan de Tweede Kamer wil voorleggen.

Deelnemende scholen mogen afwijken van een groot aantal bepalingen in de Wet Primair Onderwijs en de Wet Voortgezet Onderwijs. Die betreffen onder meer uitgangspunten, doelstellingen en inhoud van het onderwijs, onderwijstijd, rapportage over vorderingen, schoolplan, schoolgids, fusietoets, toelating, en ook scheiding van bestuur en toezicht. ‘De afwijkingsbevoegdheid die de scholen krijgen is dus zeer ruim’, schrijft Dekker, en voegt daar meteen aan toe: ‘Daaraan verbind ik een aantal voorwaarden die de kwaliteit van het onderwijs en de verantwoordelijkheid van de regering daarvoor afdoende waarborgen’.

Goede kwaliteit

De belangrijkste voorwaarde is dat de deelnemende scholen aantoonbaar onderwijs van goede kwaliteit verzorgen. Daarom wil Dekker de pilot starten met Excellente Scholen, hoewel hij het ‘denkbaar’ vindt dat op termijn ook scholen deelnemen die het oordeel ‘goed’ van de Inspectie van het Onderwijs krijgen. Andere voorwaarden voor deelneming zijn: instemming van de medezeggenschapsraad, onbelemmerde toegankelijkheid van het onderwijs en onbelemmerde doorstroom. Daarom moeten deelnemende scholen een eindtoets afnemen en de waarde van diploma’s borgen.

De Kamerbrief-toelatingsvoorwaarden-pilot-regelluwe-scholen

In het VOS/ABB-magazine School! van november 2014 vertelde schoolleider Eric van ’t Zelfde van openbare scholengemeenschap Hugo de Groot in Rotterdam al waarom hij graag wil deelnemen aan deze pilot.

Deel dit bericht: