Het heeft onderwijsminister Arie Slob ‘erg geraakt’ dat door de recente politieke discussie over artikel 23 over de vrijheid van onderwijs ‘het beeld is ontstaan dat ik het oké zou vinden dat kinderen vanwege hun seksuele identiteit worden afgewezen’. Dat heeft Slob gezegd aan het begin van zijn Schimmelpennincklezing.

Slob kreeg een golf van kritiek over zich heen toen hij tijdens het debat over de nieuwe burgerschapswet in de Tweede Kamer uitlegde dat reformatorische scholen op basis van artikel 23 van de Grondwet over de vrijheid van onderwijs van ouders mogen eisen om homoseksualiteit af te wijzen als zij hun kind op zo’n school willen.

Oppositiepartij SP diende mede namens de PvdA en GroenLinks en regeringspartij D66 een motie in om een einde te maken aan verklaringen van scholen die homoseksualiteit afwijzen. In de motie staat dat dergelijke verklaringen volstrekt onacceptabel zijn en haaks staan op de burgerschapsopdracht die scholen hebben. De motie kreeg in de Tweede Kamer steun van een ruime meerderheid, ook van coalitiepartner VVD.

Elke leerling vrij en veilig op school

In reactie op de politieke ophef zei Slob dinsdag aan het begin van zijn Schimmelpennincklezing dat elke leerling hem dierbaar is. ‘Ik vind het vervelend dat het in krantenkoppen, tv-aankondigingen en op social media leek alsof dat niet zo is. Maar laat één ding duidelijk zijn. Ik wil dat iedere lhbti-jongere zich vrij en veilig voelt op school. En daar heeft vorige week niet aan bijgedragen. Dat grijpt me aan.’

‘Het belang van de ontwikkeling van jonge mensen is wat me destijds zo dreef om leraar te worden, en ik heb me in mijn jaren als docent en daarna in andere rollen altijd sterk gemaakt voor het veilig kunnen opgroeien van iedereen in dit land. Ik hoop dat al die leraren, schoolleiders, leerlingen en ouders, die vorige week zo boos en teleurgesteld waren, die oprechte drijfveer willen blijven zien, en weten dat ze in dit land vrij zijn, veilig zijn en zichzelf kunnen zijn.’

Lees meer…

De Schimmelpennincklezing is een tweejaarlijkse lezing in de Week voor het Recht op Onderwijs en Ontwikkeling. Deze themaweek wordt georganiseerd door Ingrado, de landelijke vereniging van gemeentelijke leerplichtafdelingen en RMC-regio’s (regionale meld- en coördinatiepunten). De lezing is vernoemd naar de christelijk-conservatieve politicus Francis David Schimmelpenninck. In 1901 sprak hij zich uit tegen de leerplicht. Niet omdat het volgen van onderwijs volgens hem slecht zou zijn, wel omdat hij twijfelde over de kwaliteit van het onderwijs.

 

Deel dit bericht: