VO-raad neemt idee voor maatwerkdiploma over

Het idee voor maatwerkdiploma’s dat nu door voorzitter Paul Rosenmöller van de VO-raad in de Volkskrant wordt gebracht, is bepaald niet nieuw. Rector Eric van ’t Zelfde van openbare scholengemeenschap Hugo de Groot in Rotterdam pleit hier al lange tijd voor. Hij is er verheugd over dat de VO-raad het idee eindelijk omarmt.

Van ’t Zelfde wil al jaren gedifferentieerde diploma’s in het voortgezet onderwijs, maar wettelijk is dit nog steeds niet toegestaan. Ervan uitgaand dat het maatwerkdiploma er op afzienbare termijn komt, gaat OSG Hugo de Groot komend schooljaar gedifferentieerd te werk. Leerlingen kunnen dan op drie niveaus vakken volgen, bijvoorbeeld exacte vakken op vwo-niveau en talen op havo- of mavo-niveau, precies zoals Rosenmöller dat in het interview met de Volkskrant vertelt. ‘Het is mooi dat ons idee nu eindelijk breed wordt gedeeld, ook door Sander Dekker, zo heb ik begrepen’, zo laat Van ’t Zelfde aan VOS/ABB weten.

De Rotterdamse rector schreef in november 2014 in magazine School! over zijn idee. Hij vertelt er ook over in het kader van het innovatieproject #Onderwijs2032:

Een school waar leerlingen al vakken op verschillende niveaus kunnen volgen, is locatie Leon de Gelder van het openbare Reitdiep College in Groningen. In een artikel in Trouw vorige maand vertelde directeur Hiltje Rookmaker dat er leerlingen zijn die exacte vakken op atheneumniveau volgen en talen op havo- of vmbo-tl-niveau. ‘Er zijn niet veel leerlingen die in alle vakken even sterk zijn’, aldus Rookmaker.

Universiteiten
De koepelvereniging van de Nederlandse universiteiten VSNU zegt tegenover de NOS wel wat te zien in het idee voor maatwerkdiploma’s. De VSNU tekent daarbij wel meteen aan dat als een leerling het merendeel van de vakken op havo-niveau volgt, hij of zij onvoldoende is voorbereid op universitair onderwijs.

De NOS citeert VSNU-woordvoerder Bastiaan Verweij: ‘Neem maatschappijleer op vwo-niveau. Dat is niet alleen alleen de stof leren, maar daar wordt ook een wetenschappelijk onderzoekje gedaan. Die academische vorming, die attitude, is heel hard nodig op universiteiten.’