VOS/ABB heeft op dinsdag 28 november met het symposium BRAINS haar 25-jarig bestaan gevierd. Leden en niet-leden van de vereniging woonden het symposium bij in theater Aan de Slinger in Houten. Daar lieten ’techwatcher’ Remy Gieling en ‘hersenprofessor’ Erik Scherder hun licht schijnen over de invloed van artificial intelligence op het onderwijs en het (kinder)brein. Van het symposium zijn een foto-album en een podcast gemaakt (zie onderaan).

Moderator Eva Eikhout presenteerde het symposium. Zij opende het met een gesprek met directeur Hans Teegelbeckers van VOS/ABB over onder andere de meerwaarde van het lidmaatschap van de vereniging, de kernwaarden gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting van het openbaar onderwijs en het mede door VOS/ABB geïnitieerde Platform Naar Inclusiever Onderwijs.

Kansen en bedreigingen

Vervolgens gingen Remy Gieling en Erik Scherder in op de ontwikkelingen op het gebied van artificial intelligence. Gieling liet op inspirerende wijze zien hoe snel die ontwikkelingen gaan en welke invloed AI kan hebben op het onderwijs. Hij ziet in toepassingen van AI kansen voor het onderwijs, bijvoorbeeld doordat leraren nakijkwerk kunnen overlaten aan AI en zo meer tijd hebben voor individuele aandacht voor leerlingen.

Scherder gaf een sprankelend college over de werking van de hersenen. Hij benadrukte dat het voor de gezondheid van de hersenen essentieel is dat mensen actief blijven en uitdagingen blijven aangaan waarvoor zij moeite moeten doen. Toepassingen van AI die het initiatief bij de mensen weghalen en het leven alleen maar gemakkelijker maken, kunnen volgens hem een bedreiging zijn, ook voor de leercapaciteiten van kinderen.

Tussen de presentaties van Gieling en Scherder door ontmoetten de deelnemers elkaar tijdens een walking diner.

Voor een sfeerimpressie gaat u naar het FOTO-ALBUM van het jubileumsymposium BRAINS en naar de PODCAST:


Deel dit bericht: