In Bestuur en management, Identiteit, Kwaliteit en excellentie, Nieuws, Publieke verantwoording

Emeritus hoogleraar Jaap Dronkers van de Universiteit Maastricht twittert naar aanleiding van een bericht van VOS/ABB over RTL’s jongste lijst met Citoscores per basisschool over ‘magere resultaten van openbaar onderwijs’.

Het bericht van VOS/ABB gaat over een relativering van de scorelijst van RTL Nieuws. Die relativering brengt de redactie van de commerciële televisiezender zelf aan. Een slechte score hoeft volgens RTL Nieuws niet te betekenen dat het onderwijs op een school niet goed is: ‘Je kunt aan de school vragen hoe het komt dat de score zo laag is. Misschien vindt de school andere dingen belangrijker dan een hoge score, of neemt de school juist bewust kinderen aan die minder goed kunnen leren’, zo staat in een toelichting voor de ouders.

In 2013 liet onderwijssocioloog Dronkers zich door RTL Nieuws inhuren voor een poging de ruwe cijfers waarop de redactie zich baseerde in een kader te plaatsen. Nadat VOS/ABB de RTL-scorelijst vorig jaar een staaltje van commerciële lijstjesjournalistiek had genoemd, erkende Dronkers op het wetenschapsblog Stuk rood vlees dat hij inderdaad een suboptimaal resultaat had afgeleverd.

Zijn reactie op het jongste bericht van VOS/ABB, waarin hij een sneer naar het openbaar onderwijs geeft, kan te maken hebben met frustratie na de forse kritiek van VOS/ABB en zijn eigen knieval vorig jaar op het wetenschapsblog. In juni liet Dronkers op Radio 1 weten, in een toelichting op zijn afscheidsbrief, dat het openbaar onderwijs zijn vijand is. De aanleiding daarvoor was dat de Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO) hem cijfertjesprofessor zou hebben genoemd. Daarbij verwarde hij VOO met VOS/ABB.

In zijn sneer op Twitter naar aanleiding van het bericht over de relativering door RTL Nieuws van de Citoscorelijst staat letterlijk dat het volgens hem begrijpelijk is dat VOS/ABB behoefte heeft aan relativering van Citoscores ‘gezien magere resultaten van openbaar onderwijs’ (zie afbeelding).

Delen