Schoolleiders en schoolteams kunnen in de publicatie Nieuwe kinderen, nieuwe kennis tips vinden om het onderwijs aan vluchtelingenkinderen goed in te vullen. De uitgave is verzorgd door het Schoolleidersregister PO en is gratis te downloaden.

Het aantal van veelal getraumatiseerde asielzoekerskinderen groeit snel en dat vraagt veel van het organisatietalent van de schoolleider. Het Schoolleidersregister PO heeft voor deze uitgave collega’s gevraagd naar gevonden oplossingen. Enkele schoolleiders delen hun kennis en ervaringen. Daarnaast laat de publicatie zien tegen welke drempels vluchtelingen aanlopen in het Nederlandse onderwijs. Ook staan er tips in over het communiceren met ouders die nog geen Nederlands spreken. Zo zegt een schoolleider: “Op school zelf hebben we een ouder die onze brieven in het Arabisch vertaalt. Dat is echt heel fijn. Doordat zij alles vertaalt, krijgen de ouders alle belangrijke informatie zowel in het Nederlands als in hun eigen taal mee.”

Alle kinderen tot en met 18 jaar hebben in Nederland recht op onderwijs. Het onderwijs verzorgen voor vluchtelingenkinderen, betekent soms dat er een of meerdere extra klassen bij moeten komen. Of dat nu voor korte of langere tijd is, scholen staan voor een uitdaging die ook weer heel leerzaam kan zijn. Door nieuwe kennis en vaardigheden in de praktijk (informeel leren) op te doen, is deze manier van professionaliseren  bruikbaar  voor de herregistratie in het Schoolleidersregister.

De publicatie is gratis te downloaden.

In het februarinummer van magazine Naar School!  staat een artikel met tips over lesgeven aan getraumatiseerde (asielzoekers)kinderen. Dit nummer valt op dinsdag 16 februari bij de leden van VOS/ABB op de mat.

 

Deel dit bericht: